Als we de verkoopcijfers van de eerste drie maanden van dit jaar vergelijken met die van vorig jaar zijn er 24% meer campers en 3,7% meer caravans verkocht. De BOVAG en de KCI (Kampeer en Caravan Industrie) laten trots weten dat dit daarmee het vijfde kwartaal op rij is dat de verkoop groeit. Tot nu toe staat de teller voor dit jaar op 1482 nieuwe caravans en 356 nieuwe campers.
Het aantal verkochte tweedehands caravans was met 2388 stabiel. Het aantal verkochte tweedehands campers groeide met maar liefst 19,3% naar 1425 stuks. De lange periode van dalende verkoopcijfers is definitief voorbij. “We kunnen nu met recht spreken van een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat. “Ook in andere Europese landen trekt de markt aan en blijkt kamperen mateloos populair. Zo rapporteerden onze Duitse collega’s onlangs al een recordaantal van ruim 1 miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Met bijna 550.000 caravans en campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees niveau. Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn we zelfs al jaar en dag wereldtop.” Na de absolute bodem in 2014 kan weer vooruit gekeken worden. Ook al omdat het steeds vaker gezinnen met jonge kinderen zijn die we in de showrooms zien. Als een mogelijke verklaring voor de toenemende populariteit van kamperen wordt ook genoemd een gevoel van veiligheid. Liever niet naar Griekenland of Turkije. Liever geen stedentrip. Lekker “ouderwets met de camper of caravan naar een grote topcamping is Frankrijk, Spanje of eigen land. Dat is wel zo vertrouwd en veilig. gevolg is dat de nodige campings in het hoogseizoen al volgeboekt zijn.
Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).